Een stukje over de studie (speciaal voor Anke ;) - Reisverslag uit Beppu, Japan van Krisje Meeuwsen - WaarBenJij.nu Een stukje over de studie (speciaal voor Anke ;) - Reisverslag uit Beppu, Japan van Krisje Meeuwsen - WaarBenJij.nu

Een stukje over de studie (speciaal voor Anke ;)

Door: X-U

Blijf op de hoogte en volg Krisje

07 Mei 2007 | Japan, Beppu

*luisterend naar het nieuwe album van Kat-tun* (heb ik net maar meteen ff gekocht, k moet natuurlijk wel hun nummers kennen en uit volle borst mee kunnen zingen over 2 weken).

Maar naast alle dingen die er gebeuren in mijn vrije tijd, studeer ik nog steeds inderdaad :D. En ik moet zeggen, dit semester is een stuk beter dan het vorige semester. Ik heb er speciaal op gelet geen Japanse leraren te nemen, want ook al doen ze nog hun best, als ze niet eens mijn vragen in het Engels kunnen verstaan, wil ik daar geen college bij volgen.

Over het algemeen is het niveau van de universiteit laag. Dat zou je helemaal niet verwachten in Japan, maar helaas is het wel zo. Het is ongeveer te vergelijken met wat we in NL op de middelbare school krijgen. Ik kom straks ook terug met een cijferlijst met minstens 5 A+, wat een heeeele geweldige prestatie lijkt, maar wat -ik zweer het- iedereen kan halen. Sowieso kan iedereen in Japan naar de uni als je maar geld genoeg hebt. Op de middelbare school is er geen verschil tussen vmbo-havo-vwo. Als je naar de uni wilt, moet een toelatingsexamen maken en als je die goed maakt word je aangenomen.

Een voorbeeld van een vak waarvan ik nu al weet dat ik er een A+ bij ga halen: Urban Environment. Het wordt gegeven door een aardig Chinees vrouwtje (waarvan het Engels ook niet helemaal geweldig is, maar goed genoeg iig). Het uiteindelijke cijfer bestaat uit: 30% aanwezigheid. 40% mini-reports, die aan het einde van het college geschreven worden en 30% voor een final paper.
En -ik weet het, het slaat bijna helemaal nergens op-, maar een mini-report bestaat uit een samenvatting van het college in ongeveer 5 zinnen!!!!
Het meeste weet ik eigenlijk ook al, want ik heb dat allemaal al bij Aardrijkskunde gehad op de middelbare, maar het is wel weer interessant om allemaal even op te rakelen.

Een ander vak dat ik volg, is Education & Society. Voor de verandering moesten we vorige week toevallig daarvoor een wetenschappelijk artikel lezen. En hoewel het een saaie les was (een beetje zoals sommige colleges in Leiden), was het een hele verademing dat we gewoon iets echts wetenschappelijk deden. Voor het eerst hier had ik een universteitsgevoel ^__^.
Bij dit vak kijken we veel video (altijd leuk) en hebben we het over verschillende educatie-systemen over de wereld (van 10.000 jaar geleden tot nu).

Dan heb ik nog Multiculturalism & Society, dat gegeven wordt door een leraar die helemaal fan is van Canada en dat hebben we gemerkt bij de mid-term quiz van vorige week. Zowat de hele quiz bestond uit vragen over Canada. Hier is het ook makkelijk om een A+ te halen. 10% aanwezigheid, 40% voor de mid-term quiz en 50% voor het eindtentamen.
Alle leraren maken gebruik van powerpoint presentaties (dat is verplicht) en dit is heel handig, want de powerpoints kan je downloaden en dan heb je alles puntsgewijs op orde, maar powerpoints is ook het enige wat we krijgen. Voor geen enkel vak dat ik nu volg, heb ik extra leeswerk en dat is jammer. Want om alleen droog punten van de powerpoint uit je hoofd te leren is saai en je leert een uur van te voren de powerpoint uit je hoofd voor je tentamen en de volgende dag ben je de helft alweer vergeten. Terwijl als je een boek erbij hebt, daar staan nog vaak leuke plaatjes bij en anecdotes. Voor de midterm van Multiculturalism heb ik dus ook maar een uurtje zitten leren en ik heb de test zo goed als perfect gemaakt. Bijna alle tentamens hier zijn met multiple choice vragen en true-false vragen, waardoor je dus alles alleen maar passief hoeft te leren.

Cultural Sociology is een heel leuk vak. Dit wordt gegeven door een Britse professor die vorig jaar nog op de uni van Cambridge werkte en dus weet waar hij het over heeft. Maar veel van wat we doen, heb ik ook al een keer geleerd: zoals bv. kunst (van de middeleeuwen tot nu), klassieke muzieke en moderne muziek en nog heel wat andere onderwerpen.
Bij dit vak is een onderdeel van het cijfer dat we op een forum onderwerpen die we behandeld hebben bediscussieren. Dit is heel leuk, want in een klas met heel veel nationaliteiten is het interessant om te zien hoe mensen in andere landen over iets denken.

En dan heb ik natuurlijk ook nog Japans. Er wordt hierbij gefocust op academisch schrijven. Ik moet veel kanji en grammatica leren en conversatie hebben we zo goed als niet. Dat is wel jammer, maar het tempo is snel en we leren veel bij. Verder hebben we ook veel huiswerk dat we moeten inleveren (net als op de middelbare) en wat we weer nagekeken terugkrijgen ^__^.

Colleges duren anderhalf uur met steeds een kwartier pauze tussendoor om snel wat te eten en naar de juiste collegezaal te gaan. Ik vind het best vermoeiend, anderhalf uur lang. Ik word ook vrij snel moe, dus na mijn college plof ik op bed voor een uurtje of ik ga naar de fitness, want daar word ik ook weer helemaal wakker van.

Verder zit ik nu ook bij Nihongonet (elke maandag en vrijdag van 19.45 tot 22.00) waarbij Japanners leden helpen met Japans. Ik heb daar nu een vriendengroepje en elke woensdag gaan we wat doen. Vorige week dus karaoke (met Kat-tun fans, woei!) en deze week gaan we lunchen. In de QuarterBreak willen we een paar dagen naar Yufuin, een mooi plaatje in de buurt. Verder hebben we nog veel meer plannen (zwemmen, bowlen), maar of dat er ooit van zal gaan komen. Ik ga ook met een Chinees meisje in juli naar een concert van L'arc-en-ciel, dat is een Japanse rockband die ik heel toevallig ook heeel cool vind ^__^.

  • 07 Mei 2007 - 11:14

    Richtje:

    op de foto (bij het vorige bericht)samurai en slang is een mooi energie-bolletje te zien, was je dat al opgevallen?

  • 07 Mei 2007 - 11:18

    Anke:

    Hoi Kris,
    Ik ben zééér vereerd door dit speciale epistel van jou voor mij! Het verbaast me inderdaad dat het niveau kennelijk zo laag ligt. Geen wonder dat die Japanners alleen maar goed inkopieer- en jatwerk zijn en ze zelf niks nieuws kunnen bedenken! Als je Japans goed genoeg is, ligt er wellicht nog een schone taak voor je in het verschiet...Aan de andere kant: hoeven we ons hier dus helemaal niet zo druk te maken over de 'kennisovername' van de Japanners.
    Wel leuk dat je met zoveel nationaliteiten in de klas zit, daar kun je inderdaad heel veel van leren. Ik dacht overigens in mijn onwetendheid dat je echt alleen maar in het Japans les kreeg.... Enfin, je wordt er vast niet slechter van. Nu begrijp ik ook waarom je zoveel naast school doet daar. Volgens mij leer je daar nog veel meer van dan op school!
    Ik heb nog geen muziekfragment van jouw favoriete band kunnen vinden. Ik denk eigenlijk dat ik de muziek van L'arc-en-ciel mooier vind. Die ken ik ook verder niet hoor, maar de naam spreekt me meer aan, haha.
    Nou meid, geniet maar fijn van alles daar en tot het volgende epistel maar weer.

    groetjes,
    Anke

  • 07 Mei 2007 - 13:14

    Krisje:

    @Richtje. Ik bekijk net mijn foto's en ik zie het rondje. In een andere foto zie ik ook een rondje. Wat houdt dat precies in dan?

    @Anke. Al mijn colleges zijn in het Engels idd. De helft van de studenten is internationaal en de meesten kennen nog helemaal geen Japans als ze hier komen, dus die krijgen een stoomcursus Japans (12 periodes per week!).

  • 07 Mei 2007 - 15:42

    Mama:

    Dankzij Anke zijn we weer helemaal bij.
    4 mei, bij de dodenherenking in het park bij het beeld van de "vlucht", kwam ik oma Meeuwsen tegen met Bert-Jan en Richtje. Ze hebben nog, na veel toeren met de rolstoel, bij mij koffie gedronken. Oma vroeg of ik nog contact had met Anke. Grappig dat ze dat vroeg, vond ik. Ben jij ook weer bij.
    xxx mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Beppu

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

05 Augustus 2007

laatste dag in Japan

02 Augustus 2007

2 geweldige weken

22 Juli 2007

ik word model :D

20 Juli 2007

Tokio and more

05 Juli 2007

de maand juni
Krisje

Actief sinds 26 Aug. 2006
Verslag gelezen: 327
Totaal aantal bezoekers 83049

Voorgaande reizen:

13 September 2006 - 14 September 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: